RAV- Zasiłek dla bezrobotnych w Szwajcarii

Zasiłek dla bezrobotnych w Szwajcarii

RAV w telegraficznym skrócie każda osoba która była w Szwajcarii zatrudniona i posiada pozwolenie na pobyt w Szwajcarii i opłacała ALV ma prawo do zasiłku dla bezrobotnych.

Bardzo często otrzymujemy pytania, czy również z pozwoleniem L można otrzymać świadczenia z RAV / Arbeitslossenkasse.

Odpowiedź brzmi, tak oczywiście, jeśli jest to pozwolenie L, i podczas pobytu ulegnie ono przedawnieniu można składać wniosek o kolejne pozwolenie. Najczęściej zostanie ono przyznane maksymalnie do momentu otrzymywania świadczeń z RAV (w szczególności przy pozwoleniu L). Warunkiem otrzymania tych świadczeń jest:

Zameldowanie w Szwajcarii i opłacanie składki na ubezpieczenie od bezrobocia przez co najmniej 12 miesięcy w ciągu ostatnich dwóch lat. Co jest właściwie ubezpieczone ?
Tak zwany „zarobek ubezpieczony” wynosi maksymalnie 12 350 CHF i musi wynosić co najmniej 500 CHF. Dzienna stawka świadczenia wynosi co do zasady;

– 70% ubezpieczonego wynagrodzenia,
– 80% ubezpieczonego wynagrodzenia, lecz w następujących przypadkach:

1. Jeśli masz obowiązek alimentacyjny wobec dzieci poniżej 25 roku życia. Możesz być także uprawniony do zasiłków na dzieci.
2. Jeśli Twoje ubezpieczone zarobki nie przekraczają 3797 franków
3. Jeżeli pobierasz rentę inwalidzką (stopień niepełnosprawności co najmniej 40%)

Kiedy należy się zameldować w RAV?

Jak najszybciej! Najlepiej od razu poinformować RAV w momencie otrzymania wypowiedzenia, jednakże najpóźniej z pierwszym dniem bezrobocia.

Co ważne, aby przez okres wypowiedzenia aktywnie szukać pracy i najlepiej udokumentować to w Dokumencie Nachweis der persönlichen Arbeitsbemühungen.

Czy można RAV przenieść do Polski?

Jak najbardziej.
Czy będąc bezrobotnym można otrzymywać świadczenia rodzinne? Oczywiście.

Czy będąc na Ravie mogę jechać do Polski na ferie?

Tak, po 3 miesiącach możemy skorzystać z jednego tygodnia Ferii.

Ważne!!!

1. Im Prędzej złożymy wszystkie dokumenty tym szybciej otrzymamy pieniądze z Arbeitslossenkasse.
2. Czasami zebranie wszystkich wymaganych dokumentów może potrwać nawet dwa miesiące.
3. W przypadku niewystarczającej znajomości języka warto jest znaleźć sobie tłumacza, ponieważ możemy zostać „ukarani” i otrzymać niższe świadczenia niż nam się należą. Dlatego zalecamy skonsultowanie się z naszym doradcą.

Podsumowując.

Warto dobrze się zorientować dokładnie jak trzeba wypełniać jeden z najważniejszych dokumentów: Nachweis der persönlichen Arbeitsbemühungen. Najczęściej wymagane są dwa udokumentowane na każdy tydzień (najlepiej przez Email) „starania” o pozyskanie pracy. Bardzo często są przypadki gdzie aplikacje o pracę zostały wysłane, na początku i na końcu miesiąca przez co zostaje często nałożona „kara” co skutkuje uzyskaniem mniejszych świadczeń.

Skontaktuj się z naszym doradcą a on Ci pomoże!